سفارش تبلیغ
صبا ویژن

































فیزیکی آ

جایزه نوبل فیزیک 2013

 


جایزه نوبل فیزیک 2013 به آقایان هیگز (سمت راست) و انگلرت اهدا شد. کار مهم این دو نفر (و نفر سوم به نام بروت که فوت کرده است)  کشف نظریه ای است که به فهم ما از چگونه جرم دار شدن ذرات بنیادی  می انجامد و اخیرا کشف ذره موسوم به هیگز که عامل جرم دار شدن ذرات بنیادی است تایید تجربی این نظریه را کاملتر کرد. 

 

اولین بررسی مستقیم چگونگی برهم کنش پادماده با گرانش:

 

برای اولین بار آزمایشی مبتنی بر سرن طراحی شده تا چگونگی برهم کنش پادماده با گرانش را دقیقا بررسی کند.

بر طبق نظریه های معمول، خواص گرانشی پادماده ها باید تقلیدی از خواص گرانشی ماده باشد. اگر آزمایش ها اختلافی از این خواص را نشان دهند باید در انتظار فیزیک جدیدی باشیم.

تا کنون کسی نتوانسته است چگونگی برهم کنش پاد ماده را آزمایش کند اما آزمایش آلفا (ALPHA) چنین قصدی دارد.

«این به نوعی تصادف بود» این را ژول فاجانز، عضو آلفا و استاد دانشگاه کالیفرنیا می گوید. او همچنین اضافه می کند: «ما قصد نداشتیم گرانش را بررسی کنیم اما بعد پی بردیم داده ای که از پادهیدروژن های به دام افتاده جمع کرده ایم نسبت به گرانش حساس است». با اینکه حساسیت آزمایش فعلی به اندازه کافی بالا نبوده تا اثر بی ابهامی را ببیند اما این اولین قدم برای مطالعات دقیق تر است.

هدف اصلی آزمایش آلفا به دام اندازی و مطالعه اتم های پاد هیدروژن می باشد. اتم های پادهیدروژن بوسیله نیروهای مغناطیسی در لوله ای نگهداری می شوند. فیزیکدانان در آلفا از 2010 بیش از 500 پاد اتم را به دام انداخته اند. آنها را تا 16 دقیقه در دام نگه داشته و وقتی میدان مغناطیسی خاموش می شود پاد اتم ها سقوط کرده و شناساگر فوق العاده حساسی آنها را دنبال کرده و جایی که با ماده برهم کنش کرده و حذف می شوند را ثبت می کند. (اصل خبر)

نوشته شده در سه شنبه 92/8/21ساعت 12:45 عصر توسط فخرالسادات طرفه نظرات ( ) |


کد قالب جدید قالب های پیچک